Осамнаеста седница ЦК СК Србије је заказана са дневним редом „Остваривање Устава и јачање јединства и заједништва у Србији“. Почела је 24. децембра 1981, месец дана након усвајања Платформе о Косову. Тродневну дискусију је пратило шест камера, које су уживо преносиле догађаје из велике сале Скупштине Србије. Присуствало је више утицајних политичара из осталих република: Сергеј Крајгер, Душан Драгосавац, Доброслав Ћулафић, Лазар Мојсов и Хамдија Поздерац, као и наутицајнији политичари из Србије и покрајина који нису били чланови ЦК СКС. За реч се јавило 90 говорника чија излагања су на крају испунила три тома 2000 страна обимног стенограма. Намера републичког руководства је била да јавност први пут чује о проблемима са којима се Србија суочава и да се, под притиском камера, ослаби одлучност представника покрајина да бране своје позиције. Српски политичари су јавно, пред камерама, обзнанили да сматрају да је Србија због нерешених уставних односа у њој у неравноправном положају у односу на остале републике.
У припремљеним материјалима је констатовано да су проблеми уочени још 1977. остали и да су у међувремену увећани. Постојали су скоро на свим пољима важним за функционисање државе.1200 Најизраженији су били на пољу законодавства и остваривању надлежности републичких органа на читавој територији републике.
У области народне одбране и друштвене самозаштите констатовано је да још увек није донет Закон о народној одбрани. Због разлика у тумачењу устава рад на њему је прекинут још 1977. године. Примењивао се стари закон, уз минималне измене, иако је био превазиђен и није одговарао уставним решењима. Проблеми су постојали и у области државне управе. Закон о републичкој управи је донесен 1974. и у њему није било клаузуле о јединственој примени на читавој територији републике, јер се она тада није уносила. Иста је било и са Законом о Извршном већу. Према тумачењу покрајина, РИВ није било орган Републике у целини па је своја права и дужности остваривало само на простору уже Србије. Проблеми су постојали и око усвајања и примене низа других закона: Закона о референдуму, Закона о друштвеним организацијама, Закона о правном положају верских заједница итд. У области правосуђа су постојала три одвојена ривична законика. Сви су донесени 1977, и само поједне одредбе републичког закона су се примењивале у окрајинама. Слично је било и са другим законима из ове области. Тако се у Закону о помиловању јединствено примењивало само 6 од 21 члана, у Закону о наслеђивању 21 од 235, док је у Закону о браку и брачним односима заједничко било првих 19 (од 419) ткз. општих чланова, у којима су дефинисана основна начела брака, брачних односа и односа родитеља и деце. По Закону о јавном тужилаштву републички јавни тужиоц је имао право да од покрајинског јавног тужилаштва преузме кривично гоњење само у случају кривичних дела која су јединствено регулисана за читаву територију Србије у републичком кривичном законику. У пракси, ни ово овлашћење није коришћено.
У области финансија и имовинско-правних односа највећи проблем је била слаба сарадња и непостојање договора по најважнијим питањима. Постојао је низ закона за које није било реалних разлога да се у целости не примењују на читавој територији републике али су из покрајина су то одбијали. Тако се у Закону о промету непокретности јединствено примењивало 7 од 34 члана, припремљен је био и нови Закон о експропријацији по коме би се јединствено примењивало 20 од 96 чланова...
Договор није могао да буде постигнут ни око прикупљања и обраде статистичких и других података од интереса за републику у целини. Републички закон о статистичким истраживањима је донесен 1975. године. Предвиђено је да се статистичка истраживања од интереса за читаву територију републике утврђују петогодишњим програмом истраживања. Предлог програма је упућен 1978. и од тада се о њему преговарало. До усвајања се примењивао План статистичких истраживања од посебног интереса за републику донет на основу старог закона из 1972. године, али је и у његовој примени било спорова. Највећи проблеми су постојали у области друштвено-економских односа и привреде. Члан 301. устава је предвиђао да се заједнички за читаву територију републике могу регулисати све области око којих се постигне договор. То је отварало могућност да се бар на пољу економије заобиђу политички спорови око тумачења устава, и постигне договор око јединственог законодавства неопходног за привредну и економску сарадњу. Није било политичке воље да се то учини. Стање односа су симболично показивали спорови око Друштвеног плана Србије. Закон о друштвеном планирању је усвојен тек половином 1980. и то без дела који се односи на Друштвени план републике. Друштвеним планом од 1976. до 1980. године је било предвиђено да се за развој делатности од аједничког интереса за целу територију републике донесу посебни договори. Од предвиђених 14 договора у току остваривања Друштвеног плана закључено је само три, али ни они нису спроведени. Слична је ситуација била и са средњорочним планом развоја до 1985. године који је требао да се донесе до краја 1981. Ниједан од предвиђених договора није усаглашен па је суштина плана, да одреди стратешке правце развоја Србије са покрајинама до 1985, изгубљена. У покрајинама су сматрали да планирање заједничког развоја треба да буде искључиво у оквирима договора републике и покрајина и нису дозвољавале да се Друштвеним планом републике утврђује јединствена економска политика. Друштвени план Србије је сведен на документ који се тиче само простора уже Србије. Устав СР Србије није предвидео да се односи из области привреде, пољопривреде и шумарства јединствено уређују за читаву територију Републике. Нису искоришћене ни могућности које је пружао члан 301. за договорно уређивање појединих питања. Евентуални договори и повезивање су препуштени радним организацијама.
Примера сарадње је било, али много више је дошао до изражаја процес дезинтеграције, свеприсутан у привреди СФРЈ након 1974. и додатно ојачан у Србији лошим политичким односима између републичког и покрајинских политичких врхова. Дезинтегрисани су велики системи: железница, електропривреда, водопривреда, путна привреда, ПТТ саобраћај, заједница осигурања... Дошло је и до дезинтеграције великих производних система који су имали радне организације на простору уже Србије и покрајина: „Гранекспорта“, „Годомина“, „ПКБ“, „Магнохрома“, „Интерекспорта“, потом предузећа у области шумарства, дрвне индустрије, металне индустрије, пољопривреде итд. Насупрот стихијској „подели“ по територијалним принципу након 1974, није се догодио претпостављени процес повезивања преко самоуправних интересних заједница и заједница за планску и пословну сарадњу. Све то је имало негативне материјалне и друге последице.
Низ проблема је постојао и у областима друштвених односа, јавног информисања, образовања, науке, културе, здравља. Створена су три потпуно одвојена система. У области образовања покрајине су имале своје Заводе за уџбенике и наставне програме потпуно независне од републике. У области информисања је констатовано да медији у покрајинама подједнако прате догађања у остатку Србије као и у осталим републикама. Од усвајања Устава 1974. укупно је донето само 14 закона који су се у целини примењивала на читавој територији републике. Још 34 закона је имало један или више чланова који су се јединствено примењивали на читавој територији СР Србије. Био је то резултат седам година (не)функционисања уставних решења.
Кључни чланови републичког устава за уређење односа између републике и покрајина (чл. 300 и чл. 301) предвиђали су да се у одређеним областима за читаву територију републике дефинишу „основни“, „јединствени основи“ или „основна начела“. Таква формулација је значила да по слову устава није било могуће да се републичким законом са јединственом применом не уреди ништа из набројаних области, или да се оне у потпуности уреде. Све између тих крајности је било уставно-правно могуће, јер у правној
теорији нису довољно разјашњени термини „основи“, „јединствени основи“ и „основна начела“. Меру јединства је одређивала политичка воља.
У републици су тога постали болно свесни током сукоба око Плаве књиге, и зато су промену у равнотежи моћи искористили да поново покрену спорно питање. На руку им је ишло и деловање илегалних група на Косову. Петар Стамболић је упозорио да се у памфлетима КМЛПАЈ поред позива на проглашење Републике Косово тражи и стварање Републике Војводине. Истакао да је питање уставних односа у Србији одавно „од институционалног прерасло у политичко.“1201
Српски кадрови на седници су говорили како процес осамостаљивања покрајина и дезинтеграције републике на свим пољима увелико траје, и напредује. Тихомир Влашкалић је упозорио да је почетком године из покрајина затражено да се на предстојећем конгресу покрајинске организације СК добију право да формирају Централне комитете и уместо дотадашњих Конференција одржавају Конгресе. Ова промена, наизглед само у именима, довела би до потпуног изједначавања републичких и покрајинских партија. Било би питање времена када би стање у парији било пренето на државне односе.1202
Из покрајина су реаговали тврдњама да је на делу покушај да се искористе проблеми на Косову и промени устав. Илијаз Куртеши је и сам користио напето стање у покрајини тврдећи да ће иницијатива Србије изазвати ново незадовољство међу Албанцима. Упорно је питао зашто се проблеми остваривања уставних односа у Србији отварају баш сада, након немира. 1203
Под најјачим ударом се нашла политика војвођанског руководства. Представници Војводине су одбацивали критике, тражили да се питање уставних односа не везује за стање на Косову и инсистирали на важности договарања. Признавали су да постоје проблеми, али су на оптужбе одговарали истицањем примера сарадње у области привреде и тврдили да је све негативно у односима резултат недовољног самоуправљања.1204 Изронили су и стари сукоби, па су кадрови из Војводине коментарисали да се Баја Видић окомио на Војводину као у време принудног откупа након рата. У иницијативи Србије су видели неизречену жељу да се мења Устав СФРЈ и концепција федерације.1205
Осамнаеста седница је изгледала као политичка победа републичког руководства. Закључци седнице су уобличени на основу уводног реферата Тихомира Влашкалића.1206 Тражено је доследно остваривање устава, да се донесу закони који су блокирани, да републичка тела почну да остварују своје функције...1207 Ови ставови су потом унети и у документа 9. Конгреса СК Србије, у донекле ублаженом облику. У Војводини су Закључке примили уз доста отпора. Преовладавао је став да они јесу тешки, али да их ничим не обавезују.1208
Измена односа у републици је и даље зависила од односа политичке моћи. До краја 1981. тај однос се поново покварио на штету српског руководства. На Косову је владао какав-такав мир, званичне оцене су говориле да се стање постепено нормализује, па је дубоко уткани страх од „великосрпског централизма“ надвладао бригу за пољуљану федерацију. Ни покрајинска руководства нису седела скрштених руку. Неколико дана пре 18. седнице први људи Војводине, Бошко Крунић и Душан Алимпић су у Загребу посетили Бакарића, који им је, по тврђењу Крунића, говорио како је у Србији поново „подстакнут српски национализам“ и подржао њихову позицију.1209
После почетног колебања, Словенци су такође прећутно стали на њихову страну. Подршку су имали и од Срба у руководству Хрватске и Босне и Херцеговине, попут Душана Драгосавца. Као доследни комунисти они су следили догму по којој је свако првенствено дужан да критикује национализам у сопственој нацији, па су оштро иступали против свега у чему су видели назнаку „великосрпског национализма“.
На седници Председништва ЦК СКЈ, одржаној непосредно после седнице, у краткој расправи набијеној тензијом констатовано је да су 18. седница ЦК СКС и односи у Србији постали „југословенска тема“. Учесници расправе су се плашили да би догађаји могли да ескалирају, и већина се залагала за смиривање ситуације.1210 Када је три месеца касније 18. седнице ЦК СКС поново била тема расправе на Председништву могло се видети да покрајине имају представници покрајина имају много снажнију подршку у остатку федерације од политичара из републике. Посебно су оштро наступали Хамдија Поздерац и Бранко Микулић, из Босне и Херцеговине.1211
У федерацији је преовладало уверење које је формулисао Кардељ за време уставне дебате да покрајине не могу срушити Југославију. Неизречен је остао наставак реченице да снажна Србија може. Савезно руководство је избегавало да се директно меша у догађаје.1212 Руководиоци из већине република су прећутно подржала покрајине јер су у њиховом упорном понављању да се проблеми морају решавати искључиво у оквиру устава видели отпор централизму и захтевима за дубоке промене у федерацији.1213
На седници Председништва ЦК СК Србије у јулу 1983. констатовано је да се закључци 18. седнице „споро остварују“.1214 Био је то политички коректан начин да се каже како су остали мртво слово на папиру. Ипак, питање уставних односа је отворено пред читавом српском јавношћу. Републичко руководство је било одлучно да на њему истраје. Захтеви за преиспитивањем уставних односа временом су срасли са захтевом за дубоком реформом федерације. Ионако лоши односи са покрајинама су се додатно погоршавали, све до пролећа 1985. када се у спор између Београда и Новог Сада умешало Председништво ЦК СКЈ. Питање односа у Србији је отворено крајем 1981. и остало је једно од кључних политичких питања све до краја постојања Југославије.